Sakari Puisto

Kriisimaiden karmeudet ja maahanmuuton seuraamusten pitkä tie

 

Suomi on reilun parinkymmenen vuoden aikana hankkinut aikamoisen annoksen kriisi- ja kehitysmaiden karmeuksia osakseen:

Oulun lasten raiskausrinki 
Ekaluokkalaisen murha 
Etninen järjestäytynyt rikollisuus
Vierastaistelijailmiö 
Radikaali islamisaatio
Terrori
Laiton maassaoleskelu
Alueellinen eriytyminen
Kunniaväkivalta
Silpomiset
Ynnä muu 'värinä'...

 

Juurisyy on sokeaan idealismiin perustunut maahanmuuttopolitiikka, jossa suomalaisille tunnusomainen varovaisuusperiaate on heitetty sivuun ideologisista syistä.

Vaikka koko ’humanitäärinen’ maahanmuutto loppuisi, silti jää kysymys mitä jo muodostuneelle ongelmatilanteelle tehdään? Osa tulijoista sopeutuu ja menestyy - ja hyvä niin, mutta monet eivät. Eriytymiskehitys on jo näillä määrillä pitkällä ja etenee nopeasti.

Aikahorisonttia ajatellen on syytä muistaa, että toisin kuin usein annetaan ymmärtää, tulijoiden sopeutuminen ei ole mikään muutamien vuosien tai edes vuosikymmenten juttu.  

Esimerkiksi Englantiin toisen maailmansodan jälkeen Karibialta muuttaneiden sopeutuminen, jo pelkästään työllisyyttä tai koulutustasoa ajatellen, on kestänyt tähän päivään saakka. Nyt seuraava sukupolvi saattaa olla kutakuinkin samalla viivalla kuin kantaväestö.  

Ja karibialaisten sopeutuminen Englantiin ei ole suinkaan vaikeimmasta päästä, heillä on myös yhdistäviä tekijöitä kuten kieli ja historiaa. Kriisimaiden tulijoiden sopeutuminen Suomeen on paljon vaikeampaa.

Laajamittaisen maahanmuuton ongelmien korjaaminen kestää erittäin pitkään, sikäli kun ne ovat ylipäänsä edes korjattavissa millään normaalikeinoin. Lisäksi tiedetään, että haasteet ovat usein suuremmat toisessa sukupolvessa. Ja jos ja kun määrät kasvavat, vaikeudet kasvavat.

Varsinkaan mikäli turvapaikkapolitiikka ei oleellisesti muutu, yllä lueteltujen seuraamusten kanssa ollaan kiinni ja pitkään. Tilanne voi tulevina vuosikymmeninä vielä rankasti pahentua.

Halusi tai ei, on korkea aika varautua kysymykseen:

”Mihin toimiin meidän yhteiskuntana on ryhdyttävä, kun maassa on kymmenien tai jopa satojen tuhansien henkilöiden joukko, joilla ei ole aikomustakaan sopeutua osaksi suomalaista yhteiskuntaa?”

Viisasta on tietysti välttää koko tilanteen syntymistä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

10Suosittele

10 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän sakaripuisto kuva
Sakari Puisto

Tuo oli syvälleluotaava artikkeli joka pitäisi useampien lukea! Samaa mieltä, että ongelmat juontavat juurensa aggressiivisista ja kaoottisista olosuhteista, mikä seuraa mukana ja vaikutukset näkyvät nyt ympärillä.

Matti Simonaho

On tärkeää tiettää ketä, mitä ja kuinka paljon maahan päästää ettei "mopo karkaa käsistä". Pakolaisuus ei ole ongelma, vaan ongelma on SYY miksi pakolaisia yleensä on olemassa. Että kieltää SYYN tulemisen Suomen rajan sisäpuolelle tai poistaa olemassa olevan SYYN Suomen rajojen sisäpuolelta ei ole rasismia, vaan rasismin estämistä. Pakolaisuus on SEURAAMUS SYYSTÄ. Jos emme sulje maamme rajoja lakisääteisesti SYYLTÄ, meistä tulee SEURAAMUS.

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki

Ruotsia voisi käyttää varoittavana esimerkkinä mitä tapahtuu feministisellä maahanmuuttopolitiikalla, mut jonkun ihmeen takia sitä käytetään mallina miten toimitaan.

Ruotsin oikeat ongelmat ovat vasta edessä, ja ne näkyy 15-30v päästä. Tilanne alkaa olla jo huono mut ongelmat on vasta edessä. Vasta poliisi nappas kiinni muslimeita ketkä olivat järjestämässä pommi-iskua. Kaknästornetkin suljettiin kun epäiltiin että sinne tehtäis terrori-isku.. etc.

Asun Tukholmalaisessa muslimigethossa niin mulla on erinlaiset näkökulmat asioihin kuin alesanteristubbeilla ketkä kertovat monikulttuurisuuden olevan rikkaus.

Matti Simonaho

Olen asunut Ruotsiss 30 vuotta ja nähnyt "kehityksen" ja ystävieni kautta seurannut "kehitystä" 18 vuotta. Noin 50 aluetta joita Ruotsin viranomaiset ei täysin hallitse, koko ajan lisääntyvä väkivalta y m

Historiallisesti ja kiteytettynä tarkasteltuna, alustavasti lisääntyvä väkivalta Ruotsissa oli sporaadista, mutta nykyään on havaittavissa järjestäytymistä. Kun järjestö on olemassa väkivalta hiljenee vähäksi aikaa, mutta se alkaa uudelleen väkivaltaisempana ja väkivallan suunta on muuttunut sinne missä valta ja rahat ovat. Veikkaisin näillä näkymin että 5 vuoden sisällä Ruotsin on turvauduttava sotilaisiin.

Käyttäjän johannasirenkaplas kuva
Johanna Sirén-Kaplas

"Juurisyy on sokeaan idealismiin perustunut maahanmuuttopolitiikka, jossa suomalaisille tunnusomainen varovaisuusperiaate on heitetty sivuun ideologisista syistä."

En näkisi juurisyynä yksinomaan sokeaa idealismia. On muitakin syitä.

Vaikka kolmiyhteisen Jumalan (Isä, Poika ja Pyhä Henki) merkitys suomalaisten korkeimpana auktoriteettina sekä Raamatun merkitys suomalaisten parhainpana neuvonantajana on väistynyt monien suomalaisten elämästä, jäljelle on kuitenkin jäänyt elämään Raamatusta tuttu rakkauden kaksoiskäsky – ja tästä etenkin sen jälkimmäinen osa: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." (Matt. 22:39)

Tämä on kaunista ja oikein, ja sillä on Suomessa pitkät perinteet. Ja oletusarvona on ollut vastavuoroisuus: kun minä rakastan, niin sinäkin rakastat.

Tämä hyväntekemisen perintö vaikuttaa suomalaisten ajattelussa ja asenteissa edelleen.

Se, mikä tässä nyt on unohtunut, on rakkauden kaksoiskäskyn ensimmäinen osa: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi." (Matt. 22:37)

Kolmiyhteisen Jumalan tuntemus ohjaa soveltamaan oikein myös lähimmäiseen kohdistuvaa rakkautta.

Kun kolmiyhteisen Jumalan tuntemus on menetetty, on menetetty myös ohjeet siitä, miten soveltaa lähimmäiseen kohdistuvaa rakkautta järkevästi ja oikeudenmukaisesti, muita tahoja sortamatta.

Halutaan olla hyviä, mutta koska yhteys Jumalaan on menetetty, ollaan hyviä siten kuin oma järki ja ymmärrys - ilman juurta kristinuskoon - antaa myöten.

Yritetään olla hyviä tavalla, josta kaikki suomalaiset eivät ole samaa mieltä; ja näin luodaan kansallista eripuraa, mikä varmasti ei ole Jumalan tahto.

Yritetään olla hyviä tavalla, joka vahingoittaa osaa suomalaisista, tai saattaa heidät nykyistä huononpaan asemaan.

Ja sitten ihmetellään, kun lähimmäisenrakkauteen ei vastatakaan lähimmäisenrakkaudella vaan pahoinpitelyillä, ryöstöillä ja raiskauksilla.

- - -

Perussuomalaisten ajatuspaja "Suomen Perusta" on hiljattain julkaissut tutkimuksen Suomeen mahdollisesti tuotavan halpatyövoiman vaikutuksista Suomen työmarkkinoihin.

Asiaa tarkastellaan mahdollisesta tarveharkinnan poistamisesta käsin.

Näkymä on yllättävä: tulijoille tuntipalkkana nolla euroa on käypä, jos palkatonta työtä tekemällä pääsee kiinni Suomen kansalaisuuteen (jonka myötä pääsee kiinni erilaisiin taloudellisiin etuihin).

On selvää, että jos palkkatasoa romahdutetaan tähän malliin, myös kantasuomalaisten palkat laskevat.

Työpaikkaan – ilman työlupaa – voi päästä käsiksi, jos hakee turvapaikkaa. Siksi monet hakevat kielteisen päätöksen saatuaan turvapaikkaa uudestaan.

https://www.suomenperusta.fi/

Ymmärrän toki, että kristityille Suomeen tulevat "pakanat" merkitsevät mahdollisuutta toteuttaa lähetyskäskyä oman maan rajojen sisäpuolella. Ei tarvitse enää lähteä "kaikkeen maailmaan", kun kaikki maailma tulee tänne.

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt. 28:19,20)

Tulijoiden osa voi olla kova, mikäli he esimerkiksi ovat muslimeja, jotka täällä kääntyvät kristityiksi. Sen lisäksi, että heidän ympärillään on maallistunut kristillinen valtio, jossa henkilökohtaisella käsityksellä uskosta ei näytä olevan paljoakaan merkitystä, he tulevat lisäksi mahdollisesti kokemaan uhkaa ja vainoa "entisten omiensa" eli toisten muslimien taholta.

Mistä tällaisissa oloissa löytyy tuki vastasyntyneelle kristilliselle elämälle?

Olen polvistunut ehtoolliselle puolityhjässä evankelisluterilaisessa kirkossa maahanmuuttajan vieressä. En tiedä, oliko hän entinen, kristityksi kääntynyt muslimi vai ei. Mutta sen tiedän, että vaikka minä ja muutama muukin jumalanpalveluksen jo päätyttyä sanoimme hänelle käsipäivää, hän saa olla uskossaan luja kyetäkseen säilyttämään uskonsa tässä maallistuneessa, suomalaisessa yhteiskunnassa, jossa myös moni kantasuomalainen – etenkin vanhus – jää tänä päivänä hyvin yksin.

Jumala toki on yksinäistenkin kanssa. "Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä." (Matt18:20)

Eero Kivelä

Kristittyjen piirissä vedotaan ajalle tyypilliseen tapaan Raamatun ”sortopykäliin” vaikka mistään sorrosta ei edes ole kyse Suomessa. ”Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne, sillä te olette itsekin olleet muukalaisina Egyptissä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.” (3. Moos. 19:33-34).

Edellä oleva kaipaa rinnalleen muutakin, jonka monikulttuuri-ideologian kannattajat mieluusti jättävät pois. Eivät myös selväsanaisesti kerro muukalaisille, että heilläkin on velvollisuutena kunnioittaa kohdemaansa asukkaita ja maata, jonne ovat moraalisesti oikein perustein muuttaneet tai muuten vain muuttaneet - tai tunkeutuneet ja moraalittomasti sekä laittomasti käyttäen tekosyynä sodan ahdinkoa.

Vaatiiko Raamatun Jumala meitä suomalaisia(kaan) jonkinlaisen kristillisen lähimmäisenrakkauden nimissä käyttäytymään muukalaiskysymyksissä täysin järjen vastaisesti? Ei vaadi! Sitä vaatii Lusifer, joka on ollut valheen isä alusta lähtien. Tuo valheen isä kehottanut jo kauan suomalaisiakin ikään kuin hyppäämään temppelinharjalta alas niin kuin Jeesuksellekin ehdotti (Luuk. 4:9-12). Jeesus ei juoneen langennut.

Totta kai Jumala johdattaa yksilöitä tavalla ja toisella luokseen, mutta usko Jeesukseen ei lisäänny oleellisesti maahanmuuttajien keskuudessa tai välityksellä. Päin vastoin. Islam on se joka ottaa vallan ja kristinusko jää altavastaajaksi. Poikkeuksien varaan ei lähetystyötäkään voi rakentaa. Ei myös pidä tuudittautua ajatukseen, että kaikki on Jumalan hallinnassa. Tietysti hallinnassa, mutta elämme vielä täällä maan päällä, emme uudessa maassa. Miksi tehdä ollenkaan lähetystyötäkään jos maahanmuuton vaarat jätetään ”Herran haltuun” eikä laiteta tikkua ristiin käytännössä saati edes rukouksen tasolla, että islamin leviäminen estyisi? Jätetään se lähetystyökin kokonaan sitten tapahtumaan kuin itsestään? Kyllä Jumala hoitaa sen ilman meidän ihmisten ponnistuksiakin? Mehän vain masennumme ja väsymme kun moisia turhia taakkoja mietimme?

Tuskallista todeta miten eksyksissä Suomenkin ja kristillisten uskonsuuntien johtajat sekä niin monet riviuskovat ovat myös maahanmuuttokysymyksissä.

Jo edellä mainittu 3. Moos. 19:33, 34 muistetaan kyllä esittää todisteena ja tueksi lisääntyvälle maahanmuutolle vaikka olemassa olevassa tilanteesta ei ole kyse kummastakaan näistä kahdesta: kohtuuttoman suuren maahanmuuton sallimisesta ja maahamme saapuneisiin kohdistetusta sorrosta.

Raamatunjakeet eivät kehota ja velvoita ottamaan automaattisesti vastaan kaikkia maahan pyrkijöitä, varsinkaan väärin vaikuttimin saapuvia jotka ryhtyvät mielenosoitukseen poliisilaitoksen (Oulu) edessä esittäen vaatimuksiaan ruoan ja majoituksen tasosta. Suomessa ei ole muukalaisia sorrettu, joten ”sortopykälät” meille kantasuomalaisille esitettyinä ovat ikään kuin syytöksiä muukalaisen sortamisesta. Ne syytökset ovat vailla todellista pohjaa.

Vielä:

”Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne, sillä te olette itsekin olleet muukalaisina Egyptissä. Minä olen Herra, teidän Jumalanne.” (3. Moos. 19:33, 34)

Edellisen rinnalle otettava myös maton alle lakaistut. Ne eivät kaikilta osiltaan ole enää voimasssa Jeesuksen ristillä kuoleman jälkeen, mutta hyvin ymmärrettävissä että muukalaisia koskee samat velvoitteet kuin niin sanottuja kanta-asukkaitakin:

2. Moos. 20:9-10
9. Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi,
10. mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, ei juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. [Raamatullinen seitsemäs päivä on lauantain kohdalla].

2. Moos. 12:48-49
48. Ja jos joku muukalainen asuu sinun luonasi ja tahtoo viettää pääsiäistä Herran kunniaksi, niin ympärileikkauttakoon kaikki miehenpuolensa ja sitten käyköön sitä viettämään ja olkoon silloin niinkuin maassasyntynyt. Mutta yksikään ympärileikkaamaton älköön siitä syökö.
49. Sama laki olkoon maassasyntyneellä ja muukalaisella, joka asuu teidän keskuudessanne.

2. Moos. 23:12-13
12. Kuusi päivää tee työtäsi, mutta lepää seitsemäs päivä, että härkäsi ja aasisi saisivat hengähtää ja orjattaresi poika ynnä muukalainen saisivat virkistyä.
13. Kaikkea, mitä minä olen sanonut teille, noudattakaa. Vierasten jumalien nimiä älkää mainitko, älköön niitä kuuluko teidän huuliltanne.

3. Moos. 17:12 Sentähden minä olen sanonut israelilaisille: Älköön kukaan teistä syökö verta; älköön myöskään muukalainen, joka asuu teidän keskellänne, syökö verta.

5. Moos. 28:43-45
43. Muukalainen, joka asuu keskuudessasi, kohoaa sinun ylitsesi yhä ylemmäksi, mutta sinä painut aina alemmaksi.
44. Hän lainaa sinulle, mutta sinä et voi lainata hänelle. Hän tulee pääksi, mutta sinä hännäksi.
45. Kaikki nämä kiroukset tulevat sinun päällesi, vainoavat sinua ja saavuttavat sinut, kunnes tuhoudut, koska et kuullut Herran, sinun Jumalasi ääntä etkä noudattanut hänen käskyjänsä ja säädöksiänsä, jotka hän on sinulle antanut. (Noin suomalaisille saattaisi käydä senkin takia, että niin julkeasti Jeesukseen uskovinakin tuetaan synkretismin ja islamisaation voittokulkua puolustaen järjetöntä maahanmuuttopolitiikkaa ja olemalla rähmällään muukalaisten edessä)
-

Jes. 56:3-8
1. Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy.
2. Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää sapatin eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa!
3. Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu."
4. Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani,
5. heille minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on poikia ja tyttäriä parempi; minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä.
6. Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
7. ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.
8. Herra, Herra sanoo, hän, joka kokoaa Israelin karkoitetut: Minä kokoan vielä muitakin sen koottujen lisäksi.

Jes. 9:15-17
15. Vanhin ja arvomies on pää, mutta profeetta, joka valhetta opettaa, on häntä.
16. Ja tämän kansan johtajat tulivat eksyttäjiksi, ja johdettavat joutuivat hämminkiin.
17. Sentähden Herra ei iloitse sen nuorista miehistä eikä armahda sen orpoja ja leskiä, sillä he ovat kaikki jumalattomia ja pahantekijöitä, ja jokainen suu puhuu hulluutta. Kaikesta tästä ei hänen vihansa ole asettunut, ja vielä on hänen kätensä ojennettu
-

Snl. 29:4 Oikeudella kuningas pitää maan pystyssä, mutta verojen kiskoja sen hävittää.
- - -

Matti Simonaho

Hyvä johtaja ei vaadi Kansaa kantamaan häntä harteillaan, vaan hyvä johtaja kantaa Kansaa harteillaan. Hyvä johtaja ei kiertele niemen notkoja ja saarelmia sanoen; "Äänestäkää minua (jostain syystä)", vaan sanoo; "Kertokaa minulle ja minä olen teidän äänenne". Hyvä johtaja ei myöskään kiertele niemen notkoja ja saarelmia sanoen;"Tehkää niin kuin minä käsken", vaan sanooo; "Käskekää niin minä teen".

Matti Simonaho

"Mistä tällaisissa oloissa löytyy tuki vastasyntyneelle kristilliselle elämälle? "

Että "Kristillinen elämä" ei välttämättä ole Kristillinen painottaen sanaa Kristi/Christ : https://keskustelu.suomi24.fi/t/12056582/jeesuksen...

Tässä

""Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä." (Matt18:20)"

ja tässä

"Olen polvistunut ehtoolliselle puolityhjässä evankelisluterilaisessa kirkossa maahanmuuttajan vieressä."

Jeesus ja Luther ei ole sama asia. Opit ja teot ovat erilaiset.

Matti Simonaho

Johanna Sirén-Kaplas #6; "Olen polvistunut ehtoolliselle puolityhjässä evankelisluterilaisessa kirkossa maahanmuuttajan vieressä."

Tässä

Jeesus : "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti." (Matt. 28:19,20)

ei lue että Lutherin opetuslapsiksi.

"kastamalla" -sana on väärin käännetty. Pitää olla "opettamalla", ja sen pyhän hengen nimeen - niin kuin Jumaslat ovat ihmiset luoneet - ilman Äitiä ja Tytärtä, Isää ja Poikaa ei olisi olemassa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset